۰۹۱۰۱۳۶۳۴۶۴ | ۰۹۱۰۵۵۷۳۴۶۴
دکتر فاطمه سیدی / بیماری های زنان / درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر؛ بهترین زمان برای درمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر؛ بهترین زمان برای درمان

درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر بسته به نوع پولیپ و محل آن متفاوت است. پولیپ‌ها ساختارهای شکننده‌ ای هستند و رنگی مایل به قرمز، ارغوانی یا خاکستری دارند و این برجستگی‌ ها بسته به عروق ضایعه می‌تواند اغلب به شکل انگشت، اشک یا لوبولار، پیاز یا ساقه نازک با ابعادی بین چند میلی متر تا چند سانتی متر رشد کند. از نظر بافت شناسی نیز پولیپ‌ های دهانه رحم علاوه بر سلول‌های استرومایی، بافت همبند عروقی را نشان می‌دهند که توسط تکثیر پاپیلاری سلول‌ ها پوشیده شده‌ اند و این سلول‌ ها از اپیتلیوم ستونی یا سنگفرشی تشکیل شده‌اند. این بیماری اغلب در زنان بالای 20 سال که بیش از یک فرزند به دنیا آورده‌ اند شایع است، همچنین در دوران بارداری نیز شایع است که ممکن است به دلیل افزایش هورمون استروژن رخ دهد. در این مقاله به بررسی درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر می‌پردازیم.

بهترین زمان درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر

زمان درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر

برداشتن پولیپ دهانه رحم با لیزر باید در صورت مشاهده علائم مرتبط مانند خونریزی واژینال غیرقابل توضیح یا نامنظم یا ترشحات غیر طبیعی واژن انجام شود، اما حتی اگر علائم پولیپ دهانه رحم را ندارید، باز هم باید آنها را بردارید. وجود پولیپ می تواند انجام آزمایش اسمیر کافی را برای پزشک دشوار کند. در موارد نادر، پولیپ می تواند نشانه اولیه سرطان دهانه رحم باشد. بنابراین حذف پولیپ احتمال ایجاد این بیماری را کاهش می دهد

بیشتر بخوانید: درمان فیبروم رحم

درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

برخی از اوقات پولیپ‌ های دهانه رحم، خود به خود از دهانه رحم جدا می‌ شوند که می‌تواند در زمان قاعدگی و یا در حین مقاربت رخ دهد. اما پزشکان به طور معمول پولیپ‌ های دهانه رحم را خارج نمی‌ کنند مگر آنکه علائمی ایجاد کند در این صورت با استفاده از روش‌ های مختلفی مانند رشته یا حلقه و بستن آن به دور پایه پولیپ، آن را خارج می‌ کنند. همچنین از روش‌ های تخریب پایه پولیپ مانند: نیتروژن مایع، فرسایش با الکتروکوتر که شامل استفاده از یک سوزن گرم شده الکتریکی است و لیزر نیز استفاده می‌ شود.

توجه داشته باشید که در حین برداشتن پولیپ رحم داشتن یک درد مختصر و گرفتگی‌ های خفیف تا چند ساعت پس از عمل طبیعی است؛ لکه بینی خون از واژن نیز ممکن است یک الی دو روز بعد از برداشتن ادامه داشته باشد. در صورتی که اندازه پولیپ بزرگ باشد و ناحیه بیشتری را درگیر کرده باشد نیاز است که عمل جراحی برداشتن پولیپ در بیمارستان انجام شود. امکان عود آن پس از برداشتن پولیپ نیز بسیار کم است، اما برای پیشگیری از ابتلای مجدد و بهبودی در مراحل اولیه توصیه می‌کنیم حتما معاینات منظم لگن را در برنامه خود قرار دهید.

از آن جایی که برخی از عفونت‌ ها نیز می‌ تواند زمینه ساز ابتلا به پولیپ دهانه رحم باشد برای پیشگیری از آن توصیه می‌ کنیم لباس زیر نخی بپوشید تا از ایجاد محیط گرم، مرطوب و مناسب برای باکتری‌ ها جلوگیری شود و جریان هوا به خوبی گردش داشته باشد.

درمان پولیپ‌ های سرویکس با لیزر به صورت یک روش سرپایی انجام می‌ شود و پس از تزریق داروی بی حسی موضعی، پزشک با استفاده از ابزاری به نام اسپوکولوم دیواره‌ های واژن را از هم جدا کرده و داخل واژن و دهانه رحم را بررسی می‌ کند.

فرد پس از جراحی می‌ تواند به خانه باز گشته و پس از 2 الی 3 روز می‌ تواند فعالیت‌ های عادی و روزمره خود را انجام دهد؛ اما ترشحات آبکی واژن ممکن است تا 2 الی 3 هفته ادامه داشته باشد در این مدت باید پد بهداشتی به جای تامپون استفاده کرده و از داشتن رابطه جنسی خودداری کند. استفاده از لیزر بسیار به ندرت ممکن است عوارضی مانند خون ریزی بین 7 تا 10 روز پس از جراحی، عفونت دهانه رحم و باریک شدن دهانه رحم که می‌تواند سبب ناباروری باشد را ایجاد کند.

راه درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر

بیشتر بخوانید: درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

سخن آخر

یکی از راه های درمان پولیپ دهانه رحم استفاده از نور خاصی به نام لیزر است. لیزر آسیبی نمی‌زند و لازم نیست داخل بدن شما برود و می تواند بیمار را به سرعت از شر پولیپ خلاص کند. درمان پولیپ دهانه رحم با لیزر روشی موثر است که باید توسط پزشک متبحر انجام شود تا پروسه درمان با اطمینان خاطر صورت پذیرد.

آیا پولیپ رحم باعث نازایی می شود؟

به طور قطع و دقیق نمی‌ توان به این پرسش پاسخ داد اما وجود پولیپ در رحم می‌ تواند سبب کاهش توانایی رحم برای لانه گزینی جنین در رحم باشد و تحقیقات نشان داده بعد از برداشتن پولیپ در افراد نابارور و قبل از شروع درمان‌ های کمک باروری سبب افزایش احتمال بارداری در افراد شده است.

آیا ممکن است دختران مجرد هم پولیپ دهانه رحم داشته باشند؟

در دختران مجرد گاها ممکن است خونریزی های غیر معمول در دوران پریود یا قاعدگی رخ بدهد و یا دچار علائمی مانند لکه بینی و مانند آن شوند که ممکن است تصور کنند پولیپ دهانه رحم دارند؛ در صورتی که عارضه های مختلفی ممکن است در اندام تناسلی خانم ها وجود داشته باشد که معمولا بیشتر آن ها علائم مشابهی دارند. بنابراین برای تشخیص صحیح لازم است که معاینه دقیقی توسط بهترین متخصص زنان انجام شود.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن

مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن

مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن نقش بسیار مهمی در بهبود سریع‌تر و به دست آوردن بهترین نتایج ایفا می‌کند. کربوکسی‌تراپی واژن یکی از روش‌های موثر در بهبود زیبایی و سلامت...

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

کارهای ممنوعه در دوران بارداری بخش مهمی از توصیه‌های پزشکی و مراقبتی برای حفظ سلامت مادر و جنین است. دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و در عین حال زیباترین دوره‌های زندگی هر زن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. آیا زن یائسه ای که ازدواج نکرده و باکره هست هم دچار پولیپ سرویکس می شود؟
    جراحی اینگونه افراد چگونه هست؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =

تماس با دکتر فاطمه سیدی