۰۹۱۰۱۳۶۳۴۶۴ | ۰۹۱۰۵۵۷۳۴۶۴
دکتر فاطمه سیدی / جراحی زیبایی زنان / مراقبت های بعد از لابیاپلاستی؛ نکات کلیدی و مهم
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی؛ نکات کلیدی و مهم

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی، در کاهش احساس ناراحتی، درد و احتمال عفونت بعد از لابیاپلاستی بسیار موثر بوده و رعایت کردن آنها باعث می شود، بیمار دوران نقاهت کوتاه تری را سپری نماید.

اگرچه به طور کلی ممکن است بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی چند ماه طول بکشد، اما معمولاً رعایت دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید قبل از آن هم، به فعالیت بدنی و رابطه جنسی، باز گردید.

با توجه به اینکه شرایط بدنی و سرعت ترمیم در افراد مختلف، یکسان نیست، احتمالا برنامه مراقبتی بعد از عمل نیز نکات متفاوت و منحصر به فردی را دارد که توسط جراح متخصص زنان به بیمار داده خواهد شد. اما مجموعه ای از نکات کلی مراقبتی ویژه بعد از جراحی لابیاپلاستی وجود دارد که می تواند برای همه افرادی که لابیاپلاستی انجام داده اند، مفید باشد. در این مقاله مهم ترین مراقبت های بعد از لابیاپلاستی را ذکر کرده ایم.

01:15
truncate dir-rtl

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی با لیزر

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چه اهمیتی دارد؟

لابیاپلاستی یک عمل ساده و سرپایی است که در مطب پزشک متخصص و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. با این وجود لازم است که بیماران به مدت چند هفته دستورالعمل‌هایی که از جانب پزشک به آنها اعلام می‌شود را به خوبی رعایت نمایند.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی بخش مهمی از روند بهبود پس جراحی لابیاپلاستی است. در صورتی که دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی پس از این جراحی به خوبی رعایت نشود ممکن است بیماران با عوارضی روبرو شوند که دوران نقاهت آنها را طولانی‌تر نماید.

طبیعتا مانند هر عمل جراحی دیگر، بعد از این جراحی نیز مقداری احساس درد، التهاب و سوزش بوجود خواهد آمد. علاوه براین عوارض لابیاپلاستی را نیز نباید از یاد برد. مراقبت های بعد از لابیاپلاستی، از جهت کم کردن درد و سوزش، جلوگیری از عفونت و بهبودی هرچه زودتر و آسان تر، حائز اهمیت است.

اهمیت مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چیست؟

دوره‌ی نقاهت پس از لابیاپلاستی حدود 12 هفته طول می‌کشد. در طی این 12 هفته به تدریج التهاب و تورم بافت لابیا کاهش می‌یابد، بافت‌های اسکار به آرامی بهبود می‌یابند و بیماران می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را زیر نظر پزشک آغاز نمایند.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی شامل دستورالعمل‌هایی در مورد مصرف داروها، چگونگی تمییز کردن و مراقبت‌ از زخم‌ها، مدیریت درد و کنترل تورم و التهاب است. در ادامه توضیحاتی پیرامون این موضوعات ارائه می‌شود.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چیست؟

مراقبت از زخم‌ها در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

زخم‌هایی که در طی لابیاپلاستی ایجاد می‌شود، به حدود 2 هفته زمان جهت التیام نیاز دارند. در طی این 2 هفته لازم است به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید.

–   روز بعد از جراحی می‌توانید یک دوش سرپایی بگیرید. سعی کنید به آرامی ناحیه‌ی لابیا را با آب و صابون غیر معطر شستشو دهید. ممکن است این شستشو کمی آزار دهنده باشد اما جهت بهداشت موضعی الزامی است. سپس ناحیه‌ی تناسلی را به آرامی با یک حوله و یا دستمال تمیز خشک کنید.

–  پماد آنتی بیوتیک موضعی که برای شما تجویز شده است را هر روز حداقل 2 مرتبه تا زمانی که زخم‌ها بهبود پیدا کنند  (حدود 2 هفته) روی زخم‌ها استفاده نمائید.

در برخی افراد بنا به شرایط پزشکی که بیمار با آن روبرو است ممکن است پزشک توصیه کند تا  در دوران مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چند روز از دوش گرفتن و یا خیس کردن ناحیه تناسلی پرهیز نمایند. بنابراین پیش از خروج از بیمارستان در مورد دوش گرفتن و یا سایر مراقبت‌های بهداشتی، اطلاعات لازم را از پزشک و یا پرستار کسب نمائید.

–  جهت جلوگیری از ترشح مایعات و یا خونریزی‌های خفیف از محل زخم‌ها تا 2 هفته از نوار بهداشتی استفاده نمائید.

بیشتر بخوانید: پریود بعد از لابیاپلاستی

مدیریت درد در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

جهت کنترل درد پس از لابیاپلاستی، رعایت دستورالعمل‌های زیر می‌تواند مفید باشد:

✔ تمام داروهای مسکن تجویز شده را طبق دستورالعمل مصرف نمائید.

✔ استفاده از کمپرس یخ در چند روز اول می‌تواند در کاهش التهاب و درد موثر باشد.

✔ از قرار گرفتن در محیط گرم، دوش آب گرم، سونا و …. خودداری کنید. گرما باعث افزایش میزان درد و التهاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی لیزر بهتره یا جراحی

کنترل تورم و کبودی در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی 

تورم و کبودی پس از جراحی لابیاپلاستی یک عارضه‌ی شایع است. این علائم تا چند روز و گاهی تا چند هفته ممکن است ادامه داشته باشد. جهت کاهش تورم، لباس‌های زیر گشاد و نخی بپوشید. استفاده از کمپرس آب سرد نیز می‌تواند در کاهش تورم مفید باشد.

✅ مسکن های تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید

ممکن است برای چند روز پس از عمل نیاز به تجویز داروی مسکن باشد. سپس از بیمار خواسته می شود که تا حد امکان از مصرف داروهای مسکن کم کند. مصرف داروی ضد درد هنگام احساس ناراحتی می تواند به کمک کننده باشد. ضربان قلب و فشار خون شما هنگام تجربه درد افزایش می یابد، که در صورت عدم کنترل ممکن است خطر خونریزی بعد از عمل را افزایش دهد. بیمار می تواند در زمانی که دیگر از داروهای مسکن تجویزی استفاده نمی کند، رانندگی را از سر بگیرد. همچنین با استفاده از کمپرس سرد مکرر، درد و التهاب کاهش می یابد

✅ فعالیت های بعد از عمل را به حداقل برسانید

مهم است که به مدت یک ماه پس از لابیاپلاستی از ورزش، فعالیت شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. این محدودیت های فعالیت خطر خونریزی و افزایش تورم در محل جراحی را کاهش می دهد. هنگامی که شما ایستاده اید، بافت های لبی بسته هستند. هنگامی که شما برای مدت زمان طولانی در طول بهبودی اولیه ایستاده اید، تورم ممکن است افزایش یابد. افزایش اصطکاک نیز ممکن است در برش ها با راه رفتن طولانی مدت ایجاد شود. برای 48 ساعت اول، استفاده از کمپرس سرد در حالت دراز کشیده برای کاهش تورم مفید است.

بیشتر بخوانید: عمل لابیاپلاستی با لیزر

نکات ضروری برای رعایت بهداشت در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی 

رعایت بهداشت در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی اهمیت زیرادی دارد که در ادامه به نکات مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم:

مراقبت های پس از لابیاپلاستی

💥 از حمام کردن طولانی مدت، شنا کردن، یا نشتسن در آب تا زمانی که توسط پزشکتان تایید نشده است خودداری کنید.

💥 از مصرف هر نوع صابون های معطر یا لایه بردار خودداری کنید و فقط از آب گرم برای پاکسازی استفاده کنید.

💥 لباس زیرهای کاملا نخی و تمیز بپوشید.

💥 از پارچه های پنبه ای و نازک استفاده کنید که گشاد هستند وباعث تحریک ناحیه نمی شوند.

 💥 در صورتی که شغل شما احتیاج به فعالیت‌های بدنی شدید ندارد می‌توانید بعد از یک الی دو هفته از گوشت مراقبت های بعد از لابیاپلاستی به محل کار خود بازگردید.

💥 داروهای تجویز شده مانند آنتی بیوتیک و مسکن‌ها را به صورت منظم و در ساعات تعیین شده مصرف نمائید.

💥 بخیه‌هایی که در جراحی لابیاپلاستی به کار برده می شود از نوع بخیه‌های جذبی هستند، بعد از 2 هفته در صورتی که مراحل بهبود زخم ها به خوبی پیش رفت می‌توانید انتهای بخیه‌های شل شده را به آرامی بیرون بکشید.

💥 تا 6 هفته از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و یا شلوارهای تنگ خودداری نمایید.

💥 ·تا حداقل 4 هفته از رابطه‌ جینسی بعد از لابیاپلاستی خودداری نمائید.

💥 به مدت 1 الی 2 هفته از رانندگی بپرهیزید. در واقع تا زمانی که درد پس از جراحی التیام بیابد و شما در هنگام رانندگی بتوانید روی صندلی راحت بنشینید توصیه می‌شود از رانندگی کردن بپرهیزید.

💥 از شنا کردن، و انجام سایر ورزش‌هایی که منجر به بالا رفتن ضربان قلب شما می‌شود تا 6 هفته پرهیز کنید. پس از 4 هفته می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده روی و یا تمرین با وزنه‌های سبک را از سر بگیرید.

💥 از بلند کردن هرگونه جسم سنگین حداقل تا 1 هفته بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: لابیا ماژور پلاستی

عواقب رعایت نکردن مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های پس از لابیاپلاستی ممکن است با این عواقب روبرو شوید:

  • طولانی شدن دوران نقاهت
  • خونریزی
  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم

نتیجه‌گیری

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی که در این مقاله به آنها اشاره شد، بخشی از مهمترین دستورالعمل‌های مراقبتی پس از لابیاپلاستی بود. جهت دریافت دستورالعمل کامل با توجه به روش جراحی و شرایط جسمانی خود باید از پزشک اطلاعات کامل را کسب نماید.

دوره‌ی بهبود در هر فردی متفاوت است اما در صورتی که مراقبت‌های پس از لابیاپلاستی را به طور کامل و طبق دستورالعملی که به شما ارائه می‌شود انجام دهید می‌توانید در مدت زمان کوتاهی فعالیت‌های روزمره‌ی خود را شروع نمائيد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
عوارض لابیاپلاستی و راه‌های پیشگیری از آن

عوارض لابیاپلاستی و راه‌های پیشگیری از آن

عوارض لابیاپلاستی یکی از مواردی است که بعد از عمل لابیاپلاستی امکان دارد رخ دهد. احتمال بروز عوارض بعد از هر عمل جراحی دیگری که شامل بریدگی یا برش است وجود دارد. بیمار ممکن است...

تنگ کردن واژن با لیزر و مراحل انجام آن

تنگ کردن واژن با لیزر و مراحل انجام آن

تنگ کردن واژن با لیزر یک روش زیبایی است که به ویژه برای بانوان پس از زایمان و یائسگی بسیار مفید است. این روش مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پیشگیری از...

نامتقارن بودن لبه های واژن و علت آن

نامتقارن بودن لبه های واژن و علت آن

نامتقارن بودن لبه های واژن در برخی بانوان وجود دارد که اعتماد به نفس این افراد را به دلیل برهم ریختگی ظاهری از بین می‌برد. اکثر بانوان که متوجه عدم تقارن لبه های واژن خود...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

تماس با دکتر فاطمه سیدی