تشخیص و درمان بیماری های زنان با لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که متخصص با توجه به نوع بیماری در محل درمان، شروع به ایجاد برش های کوچکتر از آنچه انتظار دارید می کند. در این روش جراح یک ابزار را از طریق این برش های کوچک به بدن شما وارد کند که می تواند با یک مانیتوینگ از داخل بدن، به راحتی تمامی اتفاقات و مواردی که برای جراحی نیاز است را در بدن نگاه نماید. بدون داشتن این ابزارها ، آنها باید جراحی های بسیار بزرگتری را انجام دهند.
دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص زنان و زایمان در تهرانپارس در ادامه در خصوص لاپاراسکوپی بیشتر توضیح خواهند داد.

لاپاراسکوپی زنان

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

پزشکان ابتدا از جراحی لاپاراسکوپی برای جراحی کیسه صفرا و جراحی زنان استفاده کردند. سپس برای جراحی های مربوط به روده ها ، کبد و اندام های دیگر استفاده شد.

جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

قبل از این روش جراحی نیمه تهاجمی، در جراحانی که بر روی شکم بیمار انجام می شد، مجبور بودند برش هایی به طول 15 الی 30 سانتی متر ایجاد می کرده اند که به جراح برای درمان هر چه بهتر بیمار کمک نماید. این برش ها برای بیماران آزار دهنده و ناراحت کننده بوده اند.

ولی در لاپاراسکوپی ، جراح چندین برش کوچک در ناحیه مورد نظر ایجاد می کند. معمولاً هرکدام بیش از 3 سانتی متر طول ندارند. برای انجام جراحی از هر برش یک لوله لاپاراسکوپ را وارد می کنند و دوربین و ابزار جراحی از آن طریق عبور می کنند. سپس جراح عمل را انجام می دهد.

مزایای لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با روش های سنتی دارای چندین مزیت است. دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص لاپاراسکوپی زنان در تهرانپارس در خصوص مزایای لاپاراسکوپی بیشتر توضیح خواهند داد.

• جای زخم کوچک است.
  • بلافاصله بعد از جراحی میتوان به راحتی ترخیص شد.
  • به دلیل کوچک بودن زخم ها، احساس درد کمتر بوده و سریع تر بهبود پیدا می کند.
  • می توان بعد از لاپاراسکوپی به فعالیتهای عادی خود باز گردید.
  • عمل درد و خونریزی کمتری دارد.
  • ممکن است زخم داخلی کمتری داشته باشید.
  • دوره نقاهت بسیار کمتری دارد.
  • هزینه جراحی نیز پایین تر خواهد بود.

موارد استفاده از لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی می تواند برای تشخیص طیف گسترده بیماری ها و شرایطی که در داخل شکم یا لگن ایجاد می شود ، استفاده کرد. همچنین می تواند برای انجام اقدامات جراحی مانند از بین بردن اندام آسیب دیده بیمار یا خارج کردن نمونه بافت برای آزمایش های بعدی (بیوپسی) استفاده کرد.

لاپاراسکوپی بیشتر در موارد زیر استفاده می شود:

• زنان و زایمان

بررسی و درمان بیماری های زنان و رحم

• دستگاه گوارش

مطالعه و درمان شرایط مؤثر بر دستگاه گوارش

نحوه انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، بنابراین در طول عمل هیچ دردی نخواهید داشت. در طی لاپاراسکوپی ، جراح یک یا چند برش کوچک در شکم ایجاد می کند. سپس گاز دی اکسید کربن وارد بدن می شود تا جراح بتواند دید بهتری به محل جراحی داشته باشد. پس از انجام عمل ، گاز از شکم شما خارج می شود ، برش ها با استفاده از بخیه بسته می شوند و پانسمان اعمال می شود.
اغلب می توانید در همان روز لاپاراسکوپی خود به خانه بروید ، اگرچه ممکن است نیاز داشته باشید یک شب در بیمارستان بمانید.

تشخیص بیماری با لاپاراسکوپی

تشخیص بیماری با استفاده از روشهای غیر تهاجمی ، مانند اسکن سونوگرافی ، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا اسکن تصویربرداری (MRI) ، اغلب می توان بیماری را تشخیص داد. اما گاهی اوقات ، تنها راه تأیید تشخیص مطالعه مستقیم قسمت آسیب دیده بدن با استفاده از لاپاراسکوپ است.

لاپاراسکوپی زنان

در حال حاضر لاپاراسکوپی برای تشخیص بسیاری از بیماری های زنان و بررسی علائم خاص آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص زنان و زایمان و لاپاراسکوپی در تهرانپارس در خصوص بیماری های زنان که می توان با لاپاراسکوپی آن ها را درمان کرد مواردی را در ادامه بیان می کنند.

• بیماری التهابی لگن (PID)

یک عفونت باکتریایی دستگاه تناسلی فوقانی زنانه ، از جمله رحم ، لوله های فالوپی و تخمدان ها می باشد.

• آندومتریوز

بخشی است که قطعات کوچکی از پوشش رحم (آندومتر) در خارج از رحم یافت می شود.

• حاملگی خارج رحمی

حاملگی که در خارج از رحم ایجاد می شود

• کیست تخمدان

کیسه ای پر از مایع است که در تخمدان یک زن ایجاد می شود

• فیبرومها

تومورهای غیر سرطانی که در رحم یا اطراف رحم رشد می کنند

• ناباروری زنان
  • درمان حاملگی خارج رحمی

معمولاً برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله های فالوپ ، جنین لازم است

• از بین بردن فیبروم ها
  • برداشتن رحم (هیسترکتومی)

گاهی اوقات برای معالجه بیماری التهابی لگن (PID) ، اندومتریوز ، دوره های سنگین یا دوره دردناک استفاده می شود.

عوارض جانبی لاپاراسکوپی

• لاپاراسکوپی دارای عوارض نادری است و در صورت ابتلا، این عوارض گذرا است.
  • خونریزی جزئی و کبودی اطراف برش
  • احساس تهوع و استفراغ

عوارض جدی شامل موارد زیر است که باید به پزشک مراجعه شود.تخمین زده می شود که عوارض جدی بعد از لاپاراسکوپی در 1 از هر 1000 مورد بروز می کند. آنها شامل موارد زیر هستند:
آسیب به اندام مانند روده یا مثانه شما ، که می تواند منجر به از بین رفتن عملکرد اعضای بدن شود.

• آسیب به شریان بزرگ
  • عوارض ناشی از استفاده از دی اکسید کربن در طول عمل ، مانند حباب های گازی که وارد رگ ها یا شریان های شما می شوند
  • واکنش آلرژیک جدی به بیهوشی عمومی
  • لخته شدن خون در رگ ، معمولاً در یکی از پاها

سخن آخر

لاپاراسکوپی برای تشخیص و یا درمان بسیاری از شرایط و بیماری ها استفاده می شود.مراجعه به متخصص لاپاراسکوپی به منظور تشخیص و درمان بیماری زنان می تواند در درمان آن بیماری ها بسیار موثر باشد.

بیست − 2 =