نشانه های به وجود آمدن عفونت واژن

عفونت های واژن

عفونت های واژینال، که با نام واژینیت نیز شناخته می شوند، مجموعه ای از عفونت هایی است که باعث التهاب واژن می شوند. هنگامی که تعداد باکتری های مفید واژن نسبت به باکتری های غیر طبیعی و غیرمفید واژن کمتر شود این تعادل برهم میریزد و عفونت های واژن به وجود می آید. عفونت و التهاب به وجود آمده در ناحیه تناسلی موجب به وجود آمدن علائمی همچون سوزش، خارش و حتی درد می شود.

در ادامه این نوشتار به بیان علل، علائم، و روش های درمان عفونت واژن خواهیم پرداخت.

علل ابتلا به عفونت های واژن

شایع ترین علت به وجود آمدن عفونت های واژن شامل موارد زیر است:

واژینوز باکتریایی : واژینوباکتریایی به دلیل برهم خوردن تعادل باکتری های بی هوازی و طبیعی مهبل می باشد. واژینوز باکتریایی درمان نشده می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در دوران بارداری شود و خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را افزایش دهد.

نشانه های به وجود آمدن عفونت های واژن

عفونت های مقاربتی (STI) : تریکومونیازیس، کلامیدیا و سوزاک، سه عفونت مقاربتی شایع می باشد که توسط انگل یا باکتری هایی که در طول فعالیت جنسی ایجاد می شود.

عفونت های مخمر : عفونتی است که توسط مخمر که نوعی قارچ در مهبل است، به وجود می آید. مخمری که موجب واژینیت می شود کاندیدا نامیده می شود.

عوامل موثر بر ایجاد عفونت واژن

هر خانمی در طول زندگی خود ممکن است یک بار به عفونت واژن مبتلا شود، اما علل شایع آن عبارتند از:

• تغییرات هورمونی، به ویژه در دوران بارداری
  • استفاده از داروها، به ویژه آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها
  • فعالیت جنسی یا داشتن بیماری های مقاربتی
  • استفاده از محصولات بهداشتی، دوش واژینال و اسپری های واژن یا دئودورانت ها

علائم عفونت واژن در خانم ها

با توجه به اینکه عفونت های واژینال انواع مختلفی دارد بسته به نوع عفونت، علائم به وجود آمده نیز ممکن است متفاوت باشد. با این حال، بیشتر عفونت های واژن علائمی مشابه دارند، این علائم شامل:

• ترشح سفید با بوی ناخوشایند که می تواند نشان دهنده واژینوز باکتریایی باشد، در حالی که یک عفونت مخمر ممکن است باعث به وجود آمدن ترشحات غلیظ و سفید رنگ شود. ترشحات زرد و سبز نیز می تواند نشانه تریکومونیازیس باشد.
  • سوزش و خارش آزار دهنده می تواند در واژن موجب ایجاد جوش شود.
  • میزان بو ناشی از عفونت ممکن است در طول چرخه قاعدگی در نوسان باشد و شدت آن متفاوت باشد.
  • درد هنگام ادرار یا در حین مقاربت با عفونت های واژن در عفونت های واژن شایع است.

نشانه های به وجود آمدن عفونت های واژن

انواع روش های درمان عفونت واژینال

بسته به نوع عفونت موجود، درمان عفونت های واژینال متفاوت است. پزشکان معمولاً قبل از توصیه به یكی از این روش های درمانی، معاینه واژینال را انجام می دهند و گاهی ممکن است نمونه هایی را برای تشخیص درست و دقیق این بیماری جمع می كنند.

روش های درمانی پیشنهاد شده برای عفونت های واژن شامل:

کرم ها یا شیاف ها : ممکن است کرم ضد قارچ بدون نسخه و همچنین شیاف ضد قارچ برای درمان عفونت های مخمر توصیه شود. کرم های آنتی بیوتیکی را می توان برای کمک به درمان سایر اشکال مختلف واژینوز باکتریایی تجویز کرد.

تزریق : از آنتی بیوتیک های تزریقی می توان برای درمان عفونت های واژن، به ویژه سوزاک استفاده کرد.

داروهای خوراکی : ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان واژینوز باکتریایی و کلامیدیا و داروهای ضد قارچ خوراکی ممکن است برای عفونت های مخمر تجویز شود. داروهای ضد انگل و آنتی بیوتیک نیز ممکن است برای تریکومونیازیس تجویز شود.

به منظور کسب اطلاعات ببیشتر، مشاوره و درمان  توسط دکترسیده فاطمه سیدی می توانید از طریق راه های زیر با ایشان در ارتباط باشید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن

با رعایت برخی نکات بهداشتی ساده می توان از پشروی انواع عفونت های واژن جلوگیری کرد. این موارد شامل:

• عدم استفاده از مواد معطر و محرک مانند تامپون ها و صابون های عطری، دوش واژینال
  • خشک کردن کامل ناحیه تناسلی پس از هر بار رفتن به توالت. باید توجه داشت که برای خشک کردن این ناحیه دستمال توالت باید از سمت جلو به عقب باشد.
  • عدم رفتن به استخرها، جکوزی عمومی
  • پوشیدن لباس های زیر نخی و عدم پوشیدن لباس های تنگ و چسبان و از جنس پلاستیک
  • استفاده از کاندوم برای جلوگیری از انتقال عفونت های جنسی برای خانم ها و آقایان

کلام آخر

عفونت های واژن یکی از بیماری های شایع در بین خانم ها می باشد که ممکن است مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد. مراجعه به موقع به یک متخصص زنان و زایمان و تشخیص در مراحل اولیه به وجود آمدن عفونت می تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. یکی از نکات بسیار مهمی که باید هنگام مراجعه به پزشک به آن توجه کرد این است که با پزشک خود راحت باشید و از بیان علائم و مشکلاتی با آن درگیر هستید به هیچ وجه خجالت نکشید. مطمئن باشید پزشک زنان با دقت به تمام مواردی که بیان می کنید گوش می کند و بهترین روش درمانی را به شما ارائه می دهد.