۰۹۱۰۱۳۶۳۴۶۴ | ۰۹۱۰۵۵۷۳۴۶۴
دکتر فاطمه سیدی / بیماری های زنان / بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چند سالگی است؟ با توجه به اینکه آگاهی عمومی درباره اهمیت تزریق این واکسن افزایش یافته، افراد زیادی این پرسش را مطرح میکنند. بنابراین در این مقاله توضیح خواهیم داد که بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی، چند سالگی است. لازم است ابتدا به این نکته اشاره کنیم که تزریق این واکسن در هر سنی، مزیت های آن را به همراه دارد. فقط در سنین پایینتر ایمنی بیشتری ایجاد خواهد شد…

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل

زمان مناسب برای تزریق واکسن گارداسیل

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل، زمانی است که فرد هنوز فعالیت های جنسی را شروع نکرده است. زیرا واکسن گارداسیل تاثیری بر درمان هیچ یک از گونه های عفونت HPV نداشته و صرفا از ابتلا به انواع خطرناک آن، یعنی گونه های 6، 11 ، 16 و 18 جلوگیری میکند.

با این حال، این به معنای آن نیست که اگر زگیل تناسلی دارید، تزریق واکسن گارداسیل دیگر برای شما سودی ندارد! این واکسن همچنان می تواند در بدن شما نسبت به انواع پرخطر دیگر، مقاومت و ایمنی ایجاد کند. 

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، بهترین سن برای تزریق واکسن گارداسیل در زنان، از سن 9 تا 13 سالگی است. زیرا ایمنی چشمگیری در بدن آنها ایجاد شده و این یعنی، پیشگیری موثر از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از عفونت HPV. اما زنان 13 تا 26 نیز در صورتی که واکسن نزده باشند، می توانند از اثرات مطلوب آن بهره مند گردند.

افرادی که به هر شکلی روابط جنسی دارند، باید حتما با پزشک متخصص زنان درباره نحوه و مزایای دریافت واکسن HPV مشورت نمایند. 

اکثر افراد بلافاصله پس از شروع فعالیت جنسی به HPV مبتلا می شوند. اما حتی اگر یک سویه HPV دارید، همچنان می توانید از مزایای  این واکسن بهره مند شوید. زیرا از شما در برابر سایر گونه هایی که هنوز ندارید محافظت خواهد کرد. اما هیچ یک از واکسن ها نمی توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. واکسن ها فقط از شما در برابر سویه های خاصی از HPV که هنوز به آن ها مبتلا نشده اید، محافظت می کنند.

با این وجود، از سن 9 تا 26 سالگی یک بازه مناسب برای اقدام به تزریق واکسن HPV است. اگرچه تزریق آن قبل از نوجوانی و برقراری اولین رابطه جنسی، بیشترین مصونیت و ایمنی را در بدن افراد ایجاد می کند. به طوری که اگر فرد تا قبل از تزریق واکسن به هیچ یک از انواع HPV مبتلا نشده باشد، با دریافت واکسن، از ایمنی نسبتا کامل برخوردار خواهد شد.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در مردان 

اگرچه مردان در معرض خطر سرطان دهانه رحم قرار ندارند، اما احتمال ابتلا به  مشکلات دیگر مثل زگیل تناسلی و سرطان های آلت و مقعد برای آنان نیز وجود دارد. تزریق واکسن گارداسیل در سن مناسب، در مردان نیز می تواند ایمنی و مقاومت بدن آنها را افزایش داده و ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک، از انتقال ویروس HPV به شریک جنسی آنها نیز جلوگیری خواهد کرد. دریافت واکسن گارداسیل در مردان از سن 9 تا 26 سالگی مجاز است. در سال 2018 سازمان غذا و دارو آمریکا امکان تزریق این واکسن را در سنین 27 تا 45 سالگی برای مردان و زنان نیز تایید کرد.

خلاصه مقاله

ویروس HPV یکی از انواع بسیار شایع بیماری های مقاربتی است. یعنی، عفونت آن از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. این ویروس دارای حدود 200 نوع مختلف است که از میان آنها 4 نوع پرخطر وجود دارد که باعث زگیل تناسلی و ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی در زنان و مردان می شوند. بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV، قبل از شروع رابطه جنسی است. به همین جهت دریافت آن در سن 9 تا 13 سالگی توصیه شده است. با این حال از سن 13 تا 26 نیز در صورتی که فرد هیچ دوزی دریافت نکرده باشد، می تواند برای تزریق آن اقدام کند و از ایمنی حاصل از آن برخوردار شود.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن

مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن

مراقبت‌های بعد از کربوکسی‌ تراپی واژن نقش بسیار مهمی در بهبود سریع‌تر و به دست آوردن بهترین نتایج ایفا می‌کند. کربوکسی‌تراپی واژن یکی از روش‌های موثر در بهبود زیبایی و سلامت...

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

کارهای ممنوعه در دوران بارداری بخش مهمی از توصیه‌های پزشکی و مراقبتی برای حفظ سلامت مادر و جنین است. دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و در عین حال زیباترین دوره‌های زندگی هر زن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفده =

تماس با دکتر فاطمه سیدی