دکتر فاطمه سیدی » مقالات » تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک نوع شایع عفونت جنسی است که از طریق ویروس تبخال سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. مرسوم ترین روش انتقال این ویروس تماس جنسی است. بعد از عفونت اولیه ، ویروس می تواند در بدن غیر فعال شده و چندین بار در سال فعال شود.

علائم اولیه تبخال تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی می تواند باعث درد ، خارش و زخم در ناحیه تناسلی شما شود. اما ممکن است فرد هیچ علامت یا نشانه ای از تبخال دستگاه تناسلی نداشته باشد. اگر فردی به تبخال تناسلی آلوده باشد حتی در صورت هیچ گونه زخم و یا علائمی می تواند ناقل باشد.
در ادامه این مقاله دکتر سیده فاطمه سیدی جراح زیبایی زنان درتهرانپارس در خصوص روش های ابتلا، علائم و درمان تبخال تناسلی نیز نکاتی را بیان می کند.

درمان تبخال تناسلی

متاسفانه درمان قطعی برای این عارضه تا کنون پیدا نشده است. اما داروها می توانند علائم را کاهش داده و خطر انتقال به دیگران را کاهش دهند. یکی از روش های جلوگیری از شیوع عفونت تبخال دستگاه تناسلی استفاده از کاندوم می باشد.

علائم

بیشتر افرادی که به HSV آلوده هستند ، نمی دانند که به آن مبتلا هستند ، زیرا هیچ علامت و نشانه ای ندارند یا این علائم و نشانه های آنها بسیار خفیف است.
در صورت وجود علائم ممکن است حدود 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، این علائم شروع شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد یا خارش

ممکن است تا زمانی که عفونت پاک شود ، درد و حساسیت در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد.

برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های سفید ریز

این برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های سفید ریز ممکن است چند روز تا چند هفته پس از عفونت ظاهر شود.

زخم ها

زخم ها ممکن است در هنگام پارگی و یا خونریزی تاول و برجستگی ها ایجاد شود. ممکن است زخم، باعث شود تا فرد ادرار دردناکی را تجربه کند.

زخم های روی پوست به مرور بهبود پیدا می کند.

در طی مراحل اولیه ابتلا ، ممکن است علائم و نشانه هایی مانند آنفولانزا ، تورم غدد لنفاوی در کشاله ران ، سردرد ، درد عضلانی و تب داشته باشید.

همچنین ممکن است زخم هایی اطراف ناحیه تناسلی ظاهر می شوند که باعث وارد شدن عفونت به بدن شود. عفونت را می توان با لمس محل زخم ، خارش و یا مالش آن به سایر بخش های بدن مانند چشمان نیز انتقال داد.

محل ایجاد زخم در ناحیه تناسلی

• کشاله ران ها
  • مقعد
  • محل خروج ادرار
  • دستگاه تناسلی خارجی
  • دهانه رحم

تبخال دستگاه تناسلی برای هر فرد متفاوت است. علائم و نشانه ها ممکن است سالها عود کند ، فعال یا غیر شود. برخی از افراد هر سال تبخال های بیشماری را تجربه می کنند. با این حال ، در برای بسیاری از افراد ، با گذشت زمان ابتلا، بروز تبخال کمتر است.

قبل از عود کردن و ایجاد زخم ممکن است علائمی مانند موارد زیر بروز کند:

• سوزش ، سوزن سوزن شدن و خارش در جایی که ابتدا عفونت وارد بدن شد
  • درد در قسمت تحتانی کمر ، باسن و پاها

با این حال ، عود کردن ها به طور کلی دردناکتر از شیوع اولیه هستند و به طور کلی زخم ها سریعتر بهبود می یابند.

درمان بی اختياری ادرار

انواع تبخال تناسلی

دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می تواند باعث تبخال تناسلی شود که دکتر سیده فاطمه سیدی به توضیح تفاوت ها، روش های انتقال و علائم آن نیز می پردازد.

HSV-1

HSV-1 این نوعی است که معمولاً باعث ایجاد سرماخوردگی یا تاول هایی در اطراف دهان می شود. HSV-1 اغلب از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود ، اگرچه ممکن است در طول رابطه جنسی غیر معقول دهانی به ناحیه تناسلی منتقل شود. عودهای مکرر HSV-1 نسبت به عفونت HSV-2 بسیار کمتر است.

HSV-2

این نوعی تبخال تناسلی است که معمولاً باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود. ویروس از طریق تماس جنسی و تماس پوست آلوده گسترش می یابد. HSV-2 بسیار متداول است و بسیار مسری است ، ممکن است در زمان ابتلا به این نوع از ویروس احساس درد وجود داشته باشد.
از آنجا که ویروس به سرعت در خارج از بدن می میرد ، ابتلا به این عفونت از طریق تماس با توالت ، حوله یا اشیاء دیگر که توسط شخص آلوده استفاده می شود تقریبا غیرممکن است.

زنان بیشتر از مردان به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا هستند. ویروس از نظر جنسی راحت تر از زنان به مردان منتقل می شود.

درمان تبخال تناسلی

عوارض ابتلا به تبخال تناسلی

عوارض مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سایر عفونتهای مقاربتی

ابتلا به زخم های دستگاه تناسلی خطر انتقال و یا منقبض شدن سایر عفونت های مقاربتی از جمله ایدز را افزایش می دهد.

عفونت نوزاد

نوزادان متولد شده از مادران آلوده می توانند در طی فرآیند زایمان در معرض ویروس قرار بگیرند. این ممکن است منجر به آسیب مغزی ، نابینایی یا مرگ برای نوزاد شود. بنابراین به خانم های بارداری که به تبخال تناسلی مبتلا هستند، زایمان سزارین نیز توصیه می شود تا از انتقال آلودگی به نوزاد پیشگیری شود.

مشکلات مثانه

در بعضی موارد ، زخم های مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی می توانند باعث ایجاد التهاب در مجرای ادرار شوند که ادرار را دردناک می کند. تورم، می تواند مجرای ادرار را برای چند روز ببندد و نیاز به قرار دادن سوند برای تخلیه مثانه باشد.

مننژیت

در موارد نادر عفونت HSV منجر به التهاب غشاها و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع می شود.

دکتر سیده فاطمه سیدی جراح زیبایی زنان در تهرانپارس در خصوص تبخال تناسلی و روش های درمان و پیشگیری با شما صحبت خواهند کرد. برای دریافت اطلاعات ببیشتر ، مشاوره ، درمان و جراحی توسط دکترسیده فاطمه سیدی از روش های زیر اقدام نمایید.

جلوگیری

• برای جلوگیری از تبخال دستگاه تناسلی همانند جلوگیری از سایر عفونتهای مقاربتی باید اقداماتی را انجام داد که عبارتند از:
  • از فعالیت جنسی خودداری شود یا تماس جنسی را فقط به شخصی که عاری از عفونت است محدود کرد.
  • در طول هر تماس جنسی از کاندوم لاتکس استفاده شود. (زنانه یا مردانه)
  • اگر هر یک از زوجین علائم تبخال در ناحیه تناسلی یا هر جای دیگر وجود داشت ، از مقاربت خودداری شود.

اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری

زنانی که به تبخال تناسلی مبتلا بوده و باردار هستند به متخصص زنان و زایمان خود در خصوص ابتلا به این ویروس اطلاع دهند.

در صورت آن که شک داشته و احساس ابتلا به این ویروس دارید، توصیه می شود تا از متخصص زنان درخواست نمایید تا آزمایش مخصوص را تجویز نماید.
متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان ممکن است توصیه کند که مصرف داروهای ضد ویروسی تبخال در اواخر بارداری شروع شود تا از شیوع آن در زمان زایمان جلوگیری شود. اگر هنگام زایمان احتمال شیوع بیماری وجود داشته باشد ، پزشک احتمالاً برای کاهش خطر انتقال ویروس به نوزاد سزارین پیشنهاد می کند.

جراحی لاپاروسکوپی کیست تخمدان

یک × یک =