دکتر فاطمه سیدی » مقالات » علل و علائم خشکی واژن

خشکی واژن چیست

زمانی که بدن خانم ها استروژن کافی را تولید نمی کند، بیماری هایی مانند خشکی واژن یا همان آتروفی واژن رخ می دهد که عوارض متعددی بعد از کاهش سطح استروژن رخ می دهد . عوارضی مانند نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره های واژن که مشکلات زیادی را برای خانم ها ایجاد می کند. خشکی واژن در خانم هایی که به سن یائسگی رسیده اند رخ می دهد.
دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص زنان در تهرانپارس در ادامه موارد بیشتری را در خصوص خشکی واژن توضیح خواهند داد.

درمان خشکی واژن

آتروفی واژن

بسیاری از خانم ها با شکایت از درد های غیر عادی به متخصص زنان و زایمان در تهرانپارس مراجعه می کنند. که به همراه این درد بی اختیاری ادرار را نیز تجربه می کنند. از آن جا که این علائم بیماری های واژن محسوب می شود ، متخصص زنان و زایمان آن را آتروفی واژن تشخیص می دهد که این بیماری علائم دیگری را ممکن است همراه داشته باشد.
زیرا کاهش سطح استروژن عوارض متعددی را در بدن زنان ایجاد می کند. اما خشکی واژن درمان های ساده و موثری دارد و این علائم و عارضه ها دائمی نیستند.

علائم ژنتیکی یائسگی

• خشکی واژن
  • سوزش واژن
  • ترشحات واژن
  • خارش دستگاه تناسلی
  • سوزش با ادرار
  • عفونتهای مكرر مجاری ادراری
  • بی اختیاری ادرار
  • خونریزی سبک بعد از مقاربت
  • ناراحتی در مقاربت
  • کوتاه و سفت شدن کانال واژن

بسیاری از خانم ها با داشتن این علائم به دنبال درمان آن نیستند. زیرا از صحبت کردن با متخصص زنان و حتی احساس خجالت در زمان معاینه نیز از پیگیری و درمان دوری می کنند. برخی از این عوارض در صورت تشدید بر فعالیت های عادی روزانه تاثیر گذاشته و مختل می کند.
در صورت وجود لکه بینی مکرر، ترشحات غیرمعمول ، سوزش یا درد ، با متخصص زنان و زایمان در تهرانپارس مشورت نمایید.

علل خشکی واژن

سندروم یائسگی در اثر کاهش تولید استروژن ایجاد می شود. استروژن کمتر باعث می شود بافت واژن شما نازک تر ، خشک تر و شکننده تر شود.

افت سطح استروژن در زنان ممکن است در دوره های زیر رخ دهد:

• بعد از یائسگی
  • طی سالهای منتهی به یائسگی (پری منوپوز – perimenopause)
  • بعد از برداشتن جراحی هر دو تخمدان (surgical menopause)
  • هنگام شیردهی
  • در حالی که داروهایی مصرف می کنید که می توانند سطح استروژن را تحت تأثیر قرار دهند ، مانند برخی از قرص های ضد بارداری
  • بعد از پرتودرمانی لگن برای سرطان
  • بعد از شیمی درمانی سرطان
  • به عنوان یک اثر جانبی در درمان هورمونی سرطان پستان

علائم و نشانه های یائسگی ممکن است در سالهای منتهی به یائسگی شما را آزار دهد ، یا ممکن است تا چند سال پس از یائسگی مشکلی ایجاد نشود. اگرچه این بیماری شایع است ، همه زنان یائسگی را تجربه نمی کنند. فعالیت جنسی منظم می تواند به شما در حفظ بافتهای سالم واژن کمک کند.

عوامل ابتلا به خشکی واژن

برخی از عوامل هستند که در ابتلا به خشکی واژن موثر هستند. دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص زنان و زایمان در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهند کرد.

• عدم تجربه زایمان واژینال
  • عدم فعالیت های جنسی
زایمان سزارین؛ هر چه باید در مورد آن بدانید

عوارض خشکی واژن

آتروفی یا خشکی واژن خطر ابتلا به برخی از بیماری های زنان را افرایش می دهد که عبارتند از :

عفونت های واژن

مشکلات ادراری (تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، سوزش ادرار)

روش های تشخیص آتروفی واژن

معاینه لگن

که در طی آن پزشک اندامهای لگن و از نظر بصری دستگاه تناسلی خارجی ، واژن و دهانه رحم شما را معاینه می کند.

آزمایش ادرار

در صورت داشتن علائم بیماری های ادراری ، آزمایش ادرار که شامل جمع آوری و آزمایش ادرار است، انجام می شود.

آزمایش تعادل اسید

که شامل گرفتن نمونه ای از مایعات واژن یا قرار دادن نوار نشانگر در مهبل برای آزمایش تعادل اسید آن است.

راه های پیشگیری و جلوگیری از آتروفی واژن

یکی از راه های پیشگیری از آتروفی واژن، داشتن رابطه جنسی منظم است که باعث افزایش گردش خون به واژن شده و به سالم ماندن بافت آن کمک می کند.
با این حال در برخی از زنان نیاز به درمان های جدی تری است تا عارضه درمان شود.

درمان خشکی واژن

برای درمان خشکی واژن دو روش عمده در حال حاظر توسط متخصص زنان و زایمان توصیه می شود.

درمان دارویی

در این روش داروهایی که به افزایش میزان سطح استروژن کمک کند تجویز می شود. همچنین داروهایی به منظور افزایش خاصیت الاستیک بافت های واژن و مرطوب کننده داده می شود.

این دارو ها بعد از تشخیص میزان خشکی واژن مشخص شده و برای بیماران تجویز می شود. در برخی از موارد نیاز است تا چندین دارو برای کاهش خشکی ها استفاده شود. دوره درمان با دارو نیاز به گذراندن مدت زمان طولانی و تمدید مصرف داروهاست که بسیاری از خانم ها بعد از مشاهده علائم اولیه بهبود و یا به دلیل طولانی بودن از اتمام درمان خودداری می کنند.

دکتر سیده فاطمه سیدی متخصص زنان در تهرانپارس در خصوص خشکی واژن و روش های درمان و پیشگیری با شما صحبت خواهند کرد. برای دریافت اطلاعات ببیشتر ، مشاوره ، درمان و جراحی توسط دکترسیده فاطمه سیدی از روش های زیر اقدام نمایید.

درمان خشکی واژن با لیزر

امروزه لیزر در بسیاری از روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این بیماری ها خشکی واژن در زنان است که با لیزر قابل درمان است و دوره درمانی کوتاهی را نیاز دارد.

در این روش که در یک الی دو جلسه انجام می شود، متخصص زنان با استفاده از لیزر و تابیدن آن به دیواره های واژن، کلاژن موجود در بافت واژن را تحریک کرده و باعث بازسازی دیواره ها و بافت واژن می شود. که خود باعث کاهش خشکی واژن می شود.  که عوارضی مانند درد و سوزش را در این ناحیه کم می کند.

انواع جراحی های زیبایی واژن

5 − یک =